Podzim v naší kuchyni

Posted: Září 12, 2017 By: Comment: 0

Podzim – období, kdy si ještě nechceme přiznat,že sluneční paprsky už nemají sílu léta a kdy chladná rána nám připomínají, že se nezadržitelně blíží zima. Ranní mlha stoupající z lesů a polí nám zalézá pod kůži a podvědomě cítíme,že se něco děje i s naším tělem a duší. Svítí-li slunce a máme-li možnost být v přírodě, kocháme se nádhernou paletou barev, kterou nám podzim ukazuje. Prší-li a jeli chladno, mlha a pološero, tak na nás přichází špatná nálada, často doprovázená rýmu, kašlem, únavou i bolestí zad. Samozřejmě chceme, aby nám bylo lépe, ale nevíme co pro to máme udělat. Určitě najdeme spoustu chytrých rad, ale nejsme je schopni uskutečnit v běžném pracovním a rodinném životě. Z pohledu čínské filozofie pěti elementů podzim patří elementu kovu ke kterému se z medicíny řadí i plíce, tlusté střevo i pokožka. Tyto orgány jsou v tomto období náchylnější k onemocnění, ale i opačně některá onemocnění jsou v tomto období dobře léčitelná.

Náš organismus se potřebuje v období podzimu také připravit na období zimy a jara, aby zbytečně nedocházelo k vyčerpání a tím určité predispozici k některým onemocněním. Svůj zdravotní stav do jisté míry můžeme ovlivnit i sami. Náš jídelníček je jedním z důležitých faktorů, které ovlivňují naše zdraví. Je jistě zajímavé , že celá řada nemocí včetně těch nejzávažnějších začíná trávícími potížemi, které se objeví například i dva, tři roky před vypuknutím nemoci samotné. Udržovat si dobré trávení znamená udržovat si i zdraví. Je důležité si i připomenout fakt, že nejsme to co jíme, ale jsme to, jak trávíme. Trávení je výrazem naší osobnosti a kolik je na světě lidí, tolik je na světě trávení.

 

 

Na podzim bychom trávení měli věnovat více pozornosti než například v letním období. Potraviny bychom měli tepelně upravovat – vařit, napařovat, dusit atd.

Zelenina je vhodná i nakvašená (picles) nebo kvašená (zelí, okurky), více bychom měli jíst vývary – masové i zeleninové. Zelenině dáme přednost před ovocem, ovoce je lepší vybírat sezónní a může být i tepelně upravené. Pokud neodoláme salátům, preferujeme hořké druhy (rukola, polníček, čekanka) se zálivkou a salát jíme před hlavním jídlem a nekonzumujeme jej po 17hod.

Z nápojů je nejlepší teplá nebo vlažné voda, ráno je možné ji dochuťit špetkou černé vulkanické soli, medem nebo citrónem – dle našeho konstitučního tipu. Nápoje jako je káva, čaj, ovocné šťávy by měly být spíše doplňkem a pochutinou než hlavním nápojem. Ovocné šťávy bychom měli konzumovat vždy ředěné vodou, jejich nadměrný příjem nebo i nadměrný příjem ovocných koncentrátů by mohl podpořit vznik ledvinových kamenů. Sladkosti, mléčné výrobky a pečivo bychom měli omezit, tím předejdeme nadměrné tvorbě hlenů. Nemusíme hladovět, ale je dobré zařadit jednou týdně, jednou měsíčně – jak to zvládneme – rýžová dny – v tomto dni konzumujeme pouze rýži se zeleninou a pijeme vodu.

Chceme-li předejít syndromu vyhoření tak šest týdnů věnujeme 7hod a 20minut spánku. I když se probudíme dříve, tak nevstáváme a snažíme se tuto dobu dodržet. Pokud se nám navíc podaří nejíst od 17.00  -18.00 hod, tak bychom si tímto měli nastavit i správný rytmus trávení. A vzhledem k tomu, že se říká , že v břiše máme druhý rozum, tak se nám to určitě vyplatí.

 

Obrázky: zdroj internet